Tervetuloa jäseneksi Akatemian KERHOON!

Helsingin elokuva-akatemia aloittaa lukuvuoden eksklusiivisella kerhotoiminnalla. Kerho tarjoaa jäsenilleen järisyttävän kiinnostavan sarjan viikottain pidettäviä sessioita elokuvasta ja elokuvanteosta. Sessiot vetävät kerhon omat jäsenet eri ammattiryhmistä, hyvin erilaisista taustoista ja näkökulmista.

Juuri sinä olet tervetullut sekä kerhon jäseneksi että itse rakentamaan kokonaisuutta. Kerhon toimintamalli on, että jokainen kerhoon sitoutuva jäsen vetää yhden session hänelle itselleen lähellä olevasta elokuvaan/elokuvan tekoon liittyvästä aiheesta vertaisoppimisajatuksella. Ajatuksena ei ole luentomaisesti kaataa tietoa, vaan oppia osallistavasti yhdessä.

Pitämäänsä sessiota ja nimellistä 20 eur korvausta vastaan kerhon jäsen pääsee osallistumaan toisten jäsenten pitämiin sessioihin (20-50 kpl). Lisäksi paikalle järjestetään useita vierailevia tähtiä, jotka eivät ole kerhon jäseniä, mutta alan rautaisia ammattilaisia.

Kerho kokoontuu maanantaisin 1.9. lähtien klo 16-19 Helsingin keskustassa osoitteessa Postitalo, Mannerheiminaukio 1. Tilat tarjoaa Rajala Pro Shop.

Toimi nopeasti, sillä paikkoja on rajoitetusti! Jäseniksi mahtuu vain 30 henkilöä. Ilmoittautumiset ja tiedustelut osoitteeseen jussi.rastas@gmail.com.

Lisätietoja kerhosta ja seuraavista sessioista luvassa elokuun aikana.

Alkusyksyn sessiot kerhon jäsenille

1.9. Hannaleena Hauru: Miten tuotanto voi tukea toteutettavan elokuvan sisältöä (Hannaleena Haurun ja Tanja Heinäsen 30 min ”Säälistäjät”)

Puolituntinen Säälistäjät-elokuva on kuvattu kesällä 2014. Käsikirjoittaja-ohjaaja Hannaleena Hauru kertoo, miten elokuvan tuotantoa voi rakentaa tukemaan toteutettavaa sisältöä. Käsittelyssä myös vertailu indie-tuottamisen ja Elokuvasäätiön tuella toimisen välillä. Miten ja ennen käikkea miksi rakentaa talkootuotanto, kun hakemus jää kesäksi makaamaan Elokuvasäätiön pöydälle? sapsaelokuva.wordpress.com

Hannaleena Hauru on käsikirjoittaja, ohjaaja, sekä Säälistäjät-elokuvassa myös vastaava tuottaja. Hän on valmistunut Tampereen AMKsta (2007) ja TaiKin elokuvataiteen laitokselta (2011), vaikka pitää todellisena elokuvakoulunaan kansainvälistä elokuvajärjestö NISI MASAA. Hauru toimii aktiivisesti elokuvajärjestö Euphoria Borealiksessa, maailmanlaajuisessa Kino-verkostossa, on Helsingin elokuva-akatemian perustajajäsen ja on oppinut, että tuotantoneuvojaa ei kannata verrata ”reksiin”. hannaleena.com

8.9. Eeva Putro: ”Stanislavskilaisuuden” anti elokuvanäyttelemiselle

Stanislavskilaisuudesta johdetut Meisner- ja Chekov-tekniikat, ovat vallalla Hollywoodissa ja esim. Tanskassa. Yleisemmin ja kansantajuisemmin kyse on vain kuuntelemisesta, näkemisestä, aistimisesta ja keskittymisestä kaikkeen muuhun paitsi siihen, miten näyttelijä ”näyttelee”. Eli ”olemiseen” keskittyminen ”teeskentelyn” sijaan.

http://www.eevaputro.net/

15.9. Kanerva Cederström: Mielikuvitus ja todellisuus elokuvassa

Session aikana työstämme yhdessä ajatusta elokuvan kyvystä heijastaa mielikuvitustamme ja todellisuutta ja kokeilemme, miten pystymme välittämään subjektiivista maailmankokemustamme elokuvan keinoin. Pääpaino on kuvalla, ei tekstillä, eli  todellisuuden kuvan tutkimisella oman mielikuvituksemme kautta koettuna. Työskentelymuodot: elokuvaotteiden katselu, lyhyet valokuva/videoharjoitukset, keskustelu. Harjoitustehtävien aiheet lähetetään osallistujille ennakkoon.

Kanerva on toiminut dokumentaarisen elokuvan professorina Taideteollisen korkeakoulun dokumentaarisen elokuvan linjalla 2003-2010, ja opettanut useissa muissa oppilaitoksissa, mm. Kuvataideakatemian tiila-aika linjalla ja Turun Taideakatemiassa, julkaissut artikkeleita eri lehdissä ja ohjannut yli 15 elokuvaa, mm. Lenin-setä asuu Venäjällä, Laila, Kaksi enoa, Haru – yksinäisten saari, Trans-Siberia, Lost&Found, Erikoisia tapauksia ja Trans-Amerika, osan niistä yhdessä Riikka Tannerin kanssa. Suurimman elokuvista Kanerva on käsikirjoittanut ja myös leikannut itse.

22.9. Ilkka Levä: Esikoisohjauksen sudenkuopat

Kokemattoman ja kouluttamattoman elokuvaohjaajan kokemus esikoisohjauksesta. Käsittelen niitä tuntemuksia ja havaintoja omasta ohjauskokemuksesta, joita ohjatessa on noussut esille. Päällimmäisin tuntemus on ambivalenssi: toisaalta esiin nousee jatkuvasti kysymys riittämättömyydestä ja epävarmuus omasta ammattitaidosta, mutta samalla myös tuntemus luottamuksesta ja välittämisestä työryhmän ja näyttelijöiden taholta.

Ilkka on taustaltaan tutkija, jolla ei ole elokuva-alan koulutusta. Ilkka on ainoastaan kiinnostunut elokuvasta ja elokuvan tekemisestä elokuva-alan behavioristista mallia tarjoavien instituutioiden ulkopuolella, jotta selviäisi, voisiko elokuvaa tehdä maassamme jotenkin toisin, kuin sitä nyky-Suomessa on tehty ja tehdään.

Advertisements

One thought on “Tervetuloa jäseneksi Akatemian KERHOON!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s