Ilkka Levä: Esikoisohjaamisen sudenkuopat – matka teoriasta käytäntöön… ja takaisin

Helsingin elokuva-akatemian kerho, 22.9.2014

”Elämä = Bardo eli valon välähdys tyhjyyden keskellä kuin valkongas: tyhjyys pitää täyttää elävällä.”

”Komiikka on kuollut: nykyaika on parodiaa itsestään some­maailmana, jossa tarpeen tyydytys on ensijaista ja välitöntä.”

”Kun rahat on loppu, elokuva on valmis.”
”Elokuva on teoriaa käytännössä: teoria elokuvasta on elokuvaa käytännössä.”

Nietscheä, Deleuzea, Felliniä. Suuria ajatusketjuja ja johtopäätelmiä kulttuurin ja filosofian merkkihenkilöiltä. Niin ­ ja tietenkin Ilkka Levältä, joka piti meille luennon aiheesta Esikoisohjaamisen sudenkuopat.

Sudenkuoppa numero 1:
Orjamoraaliin perustuvan itsenegaation helppous.

Otsikko ei ihan ensipuraisulla aukea, mutta Ilkka raottaa ajatusta lauseen takana: Älä erehdy luulemaan, että välttämättä tietäisit yhtään mitään mitään.

Ilkka tulee historian tohtorina elokuva­alan ulkopuolelta, joka hänen mukaansa tekee nöyräksi. Hän ei siis oleta tietävänsä kaikkea etukäteen, ja on valmis kysymään muilta. Ihmisten suhtautumistavat kysymyksiä esitettäessä on kuitenkin tullut vastaan monenlaisia. Tästä nouseekin kysymys: Keneltä se on pois, jos maallikko ryhtyy tekemään indie­elokuvaa? Tai miksei näinkin: pitäisikö tutkijoiden olla mustasukkaisia mikäli maallikko ryhtyisi tekemään historiantutkimusta?

Aivot = Valkokangas Silmät = Suodatin

Elokuvan tiedostaminen tulee 1) Tuottaa 2) Rekisteröidä eli tallentaa 3) Kuluttaa eli katsoa

Kynäni sauhuaa muistiinpanoista, mutta ei pysty hitaudessaan täysin tallentamaan Ilkan ajatusten kronologisuutta ymmärrettävään muotoon. Hienoja ajatuksia kuitenkin yhtä kaikki.

Fiktiivisen väkivallan ambivalenssi toimii representaation mallien rakenteellisen

väkivaltaisuuden ilmentäjänä… Siirrytäänpäs sitten seuraavaan sudenkuoppaan.

Sudenkuoppa numero 2:
Oman tietämättömyyden myöntäminen

– Myönnä, ettet oikeasti tiedä tarpeeksi ­Kysy, kun et tiedä

– Aina löytyy joskus joku, joka haluaa auttaa vilpittömästi juuri silloin, kun olet kysymässä

– Ja sitten mennään Ilkan ensimmäiseen esikoisohjaukseen.

Pään elämä ­ fiktioelokuvan ideointi alkoi syksyllä 2013, kuvaukset kesäkuussa 2014, ja elokuvaa tekee Mahdollisen rajoissa­(vapaa) taidekollektiivi. Kuvailun mukaisesti se on epämuodollinen taiteellinen kollektiivi, jossa ei ole varsinaisia jäseniä, ja tavoitteena on suora kuva ajasta (ei epäsuora ajankuva), joka perustuisi liikkeelle.

Käsikirjoitus elokuvaan syntyi Ilkan ja Sami Liuhton kynänpäistä, ja apulaisohjaajien, kuvaajien ja äänittäjien suhteen mukana oli useita tekijöitä per rooli. Kuvauksia on yhä jäljellä noin 14 päivän verran.

Elokuvan synopsis: PÄÄN ELÄMÄ on tulevaisuuden kilpailuyhteiskuntaan sijoittuva taiteellinen draamaelokuva ulkopuolisuudesta ja vieraantuneisuudesta. Galaktinen pakolainen on Petrolifia monialayrityksen pääjohtajan ja maankuoren rakkauden hedelmänä peruskalliosta syntyvä naishahmo. Syntymänsä jälkeen Galaktinen pakolainen ystävystyy Zarathustran apinan kanssa. He lähtevät yhdessä etsimään kadonnutta muistia tulevaisuuden Suomelta vaikuttavasta kaupunkiympäristöstä.

Kollektiivin tarkoitus on Ilkan sanojen mukaan: Tavoitteena elämän affirmoiminen, positiivisuus: elämän synkätkin puolet tuotava esiin syntyvän kuvan kokonaistumisen vuoksi ja torjunnan vähentämiseksi, jolloin yhteiskunnassa saattaisi olla mahdollista vapautua omaehtoisempaan merkitystuotantoon ­> se voisi ottaa jokaisen erilaisuuden huomioon lähtökohtaisesti nykyistä paremmin (Vrt. Harun Farocki ja napalmin vaikutuksien esittämisen väkivaltaisuus ja sen tuottama torjunnan ongelma 1969)

Sudenkuoppa numero 3:
Miten sietää väistämättömiä pettymyksiä?

Ilkka kertoo monien eri tosielämän tarinoiden muodossa esimerkkejä pettymyksille ja siihen, miten ne on saatu ratkaistua ­ tai hyväksytty niiden ratkaisettomuus. Esimerkeissä käymme läpi kohtaamisia ja asiointia viranomaisten, työryhmän

jäsenten, omien vainoharhojen, verkostoitumisen vaikeuden sekä päivätyöpakon tiimoilta. Yksi ajatuksista on se, miten ihminen on helposti liikaa oman päänsä sisällä: pitäisi aktiivisesti pyytää ja antaa palautetta sekä ulkoistaa välillä vikoja oman pääkopan ukopuolelle. Konkreettisiksi ongelmiksi Ilkka mainitsee oman esikoisohjauksensa tiimoilta mm. aikataulujen venymisen (koska vapaaehtoisuuteen perustuvan toiminnan aikataulut elää työryhmän henkilökohtaisten aikataulujen mukana), kuvanlaadulliset ongelmat sekä valaisijan ja leikkaajan puuttumisen.

Sudenkuoppa numero 4:
Miten sietää epävarmuutta?

Ilkan powerpointia lainaten:
Erityisesti indietuotannoissa tuntuisi vallitsevan ”immanenssin laki”
– kyse on käsityöstä,
– osittaisesta hallitsemattomuudesta
– sekä koskaan palaamattomien tässä ja nyt­hetkien tavoittamisen vaikeudesta ­
– alimitoitetuin resurssein… (sic!)

Sudenkuoppa numero 5:
Onko vastatuotanto enää edes mahdollista (tai tarpeellista?)

– Tarkoitus ei ole tuottaa Putouksen kaltaista kertakäyttöhuumoria, vrt. naurun tai väkivallan erilainen kirjo…?

– Tila ja aika kallista: Marcel L’Herbierin mukaan (1927) taiteen tuli muuttua kansainväliseksi teolliseksi taidemuodoksi, elokuvaksi, jotta se olisi voinut ostaa tilaa ja aikaa ”inhimillisen pääoman kuvitteellisilla valtuutuksilla” (Deleuze 1989, 78)

– ”Asioiden tila” = Elokuvan ja rahan välillä vallitseva perustava suhde: tuotannossa olevan elokuvan määrittää raha koko tuotannon totaliteettina (= eli käytettävissä olevan rahan määrä toimii tuotannon rajana)

Onko vastatuotanto enää edes mahdollista (tai tarpeellista)?
Aika on rahaa. Tai kuten Fellini sanoi: ”Kun rahat on loppu, elokuva on valmis.”

Ilkka heittääkin ajatuksen: millaisissa olosuhteissa tämän sidoksen voisi purkaa? Pään elämä yrittää sitä.

Helsingin elokuva-akatemian kerho on sarja viikottain järjestettäviä vertaisoppimistilaisuuksia. Blogitekstit perustuvat vaihtuvien kirjoittajien havaintoihin, kokemuksiin ja näkemyksiin pidetyn session pohjalta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s