Elävän kuvan seura 2015-2016: Maanantaisessiot käyntiin!

Helsingin elokuva-akatemian maanantaisessiot käynnistyvät kesätauon jälkeen. Tiedossa on kutkuttava syyskausi, jonka aikana syöksytään elokuvan ytimeen 15 session ja sekä uusien että vanhojen jäsenten voimalla.

Seuraa akatemian kotisivuja, näistäkin sessioista tulossa blogitekstit luettavaksi!

Etkö ole vielä Elokuva-akatemian jäsen? Jotta pääset jatkossa mukaan, liity ihmessä. Jäsenenä saat ensimmäisenä tietoa tulevasta opetuksesta. Tule mukaan toimintaan ja ehdota myös itse, millaista täydennyskoulutusta, keskustelua ja kehitystä elokuva-ala Suomessa kaipaa.

Helsingin elokuva-akatemian maanantaisessiot toteutetaan yhteistyössä Art Labin kanssa. Helsingin elokuva-akatemian toimintaa lukukaudella 2015-2016 tukee AVEK.

Syyskuun maanantaisessioissa luvassa:

7.9. Karin Pennanen – Elokuva ja tila

Karin Pennanen on elokuvaohjaaja-käsikirjoittaja ja aiemmalta koulutukseltaan lavastaja. Tämän raskauttavan asianhaaran vuoksi hän kiinnittää usein erityishuomiota elokuvien tilallisuuteen.

14.9. Eeva Putro – Ajatuksia ja kokemuksia ammatillisten roolien välillä hyppimisestä saman tuotannon sisällä

Eeva Putro on helsinkiläinen näyttelijä, joka on valmistunut Pietarin Valtiollisesta Teatteritaiteen Akatemiasta vuonna 2008. Putro on näytellyt sekä useissa teattereissa että elokuvissa. Hän työskentelee parhaillaan mm. Suomen Kansallisteatterissa. Viimeisimmät elokuvaroolinsa Putro on tehnyt tuotannoissa Hiljaisuus, Ainoat oikeat, Punainen kolmio (tv-sarja), Toiset tytöt ja Ei kiitos. Hän näytteli pääroolin lyhytelokuvassa Sirocco, joka voitti Odensen kansainvälisten elokuvajuhlien pääpalkinnon vuonna 2013.Näyttelijäntyön lisäksi Putro myös käsikirjoittaa mm. eri vaiheissa olevia pitkiä elokuvia. Putron käsikirjoittamia ja ohjaamia lyhytelokuvia Dildoa ostamassa, sekä Rakastuneita naisia on nähty kotimaisilla ja ulkomaisilla lyhytelokuvafestivaaleilla, mm. Tampereen elokuvajuhlilla, vuosina 2012-2015.

21.9. Vierailija: Lauri Astala – (Elo)kuva ja katsojan paikka

Helsingin Sanomat 7.9.2013:
”Lauri Astala käyttää taitavasti hyväkseen yhtä valo- ja elokuvalle ominaista piirrettä, alitajuista uskoamme siihen, että kaikki kuvassa näkyvä on totta myös silloin, kun tiedämme, että näin ei oikeasti ole. (…) Astala on opiskellut kuvataiteen ohella myös elokuvaa ja epäilemättä tuntee ”seitsemännen taiteen” historian. Hänen teokseensa sisältyy monia viittauksia tieteiselokuvien avaruusnäkymiin alkaen Stanley Kubrickin tieteisklassikosta Avaruusseikkailu 2001 (1968). Astala ei kuitenkaan kerro tieteistarinoita. Hän on filosofinen taiteilija, jota kiinnostavat ihmisen ja maailman suhde sekä havainnon ja kuvan rooli tämän suhteen tarkastelussa. Samalla hän tulee kuitenkin väistämättä käsitelleeksi myös sitä, miten paljon elokuvat ovat vaikuttaneet kokemukseemme todellisuudesta.”

Lauri Astala (s. 1958) on valmistunut Art Institute of Chicagosta (MFA), asuu ja työskentelee Helsingissä sekä Avallonissa Ranskassa. Astalan teokset liittyvät tilan käsitteisiin ja kokemiseen, sekä näitä muokkaaviin kulttuurisiin rakenteisiin. Hänen varhaisissa 90-luvun teoksissaan (veistokset ja installaatiot) pohdittiin tilan ja kuvankognitiivista suhdetta. 2000-luvun alusta lähtien hänen tuotantonsa on koostunut videoinstallaatioista ja videoista, jotka käsittelevät tilan kokemista mm. asettamalla katsojan ”näyttämölle” konkreettiseksi osaksi teosta. Astala on osallistunut lukuisiin kansainvälisiin näyttelyihin ja elokuva-/videofestivaaleihin. Viimeisimpiä yksityisnäyttelyitä mm.: Turun taidemuseo, 2014; Eyebeam Art&Technology Center, New York, 2013; Helsingin taidemuseo, 2010. Astalalle myönnettiin Valtion kuvataidepalkinto 2007.

28.9. Vierailija: Lawrance Dolkart – Valo ja visio tarinankerronnassa (Telling stories with light and vision)

Session kieli englanti.

After a lifetime of work on top award winning commercials and music videos, Los Angeles born director/cinematographer Lawrence Dolkart decided to pursue his love of art to Europe. Once in Europe like a crow shinny trinkets caught his eye and so started Lawrence’s on going photo study of surreal window reflections. Where combining inside and outer worlds creates an magical intra world. Spending many years working for Samuel Bayer, whom he considers a mentor. Much of Lawrence’s technical and lighting education came from another great mentor Rolf Kestermann. With over 20 years of lighting background and decades of shooting all over the world, lighting is a fluent language for Lawrence, he considers it his poetry. Weirdly intense would be a great way to describe this film veteran. “This moment will never happen again so shoot first and ask questions later” – he says.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s