Lokakuun maanantait Helsingin elokuva-akatemiassa

Helsingin elokuva-akatemian maanantait jatkuvat kutkuttavilla sessioilla. Elokuva-akatemian ”Elävän kuvan seura” koostuu 35 jäsenestä, jotka vuoroviikoin vetävät session vertaisoppimisperiaatteella. Upea, ajatuksia mylläävä lokakuu tulossa! Jäsenet kirjoittavat maanantai-havaintojaan sessioiden pohjalta viikottain akatemian kotisivuille.

Seura kiinnittyy ovelasti tosimaailman tapahtumiin, kun Cinemaissi-festivaalin johtaja saapuu puhumaan Latinalaisen Amerikan elokuvan sosiopoliittisista vaikutuksista, ja kun Eisenstein in Guanajuato -elokuvan päätähti näyttelijä Elmer Bäck saapuu vieraaksemme.

Lisäksi saamme täyden latauksen seuran omista riveistä, kun kokeellisen elokuvan kansallinen guru Kari Yli-Annala avaa meille materiaalisen ja haptisen elokuvan teorioita, ja kun dokkaristi ja monitaituri Janne Laiho vetää session dokumenttielokuvan moodeista elokuvaesimerkkien säestyksellä.

5.10. Vieraana Melanie Lindgren:
Latin American Cinema and Social Movements

The director of the Latin American Film Festival Cinemaissi Melanie Lindgren comes to discuss about Latin American cinema. The focus of the session is Latin American cinema’s relation to sociopolitical movements in the region. Concerning the topic some directors and films will be discussed during the session.

The session will be held in English. / Session kieli on englanti.

Melanie Lindgren is the director of Latin American Film Festival Cinemaissi having worked in the selection and design of the festival for 6 years. Her interest and love for Cinema is infinite.

12.10. Karin Pennanen & vieraana Elmer Bäck:
Teemana Peter Greenaway

Tässä sessiossa syvennymme yhteen kiinnostavimmista nykyohjaajista. Peter Greenaway (s. 1942) on tullut tunnetuksi visuaalisesti ja muodollisesti kokeilevista elokuvistaan. Greenaway on kritisoinut elokuvaa kuolevaksi taidemuodoksi, joka vain kuvittaa kirjallisuutta. Hänen mielestään elokuvan ominaislaatu usein hukataan, kun tarinaa pidetään tärkeimpänä elementtinä.

Sessiossa saamme kuulla lisää Greenawayn provosoivia ajatuksia elokuvataiteesta sekä katselemme klippejä hänen elokuvistaan. Erikoisvieraaksi meillä on kunnia saada näyttelijä Elmer Bäck, joka on hurjassa nosteessa esitettyään pääroolin Greenawayn uusimmassa elokuvassa Eisenstein in Guanajuato. Elokuvassa Bäck esittää neuvostoliittolaista legendaohjaajaa Sergei Eisensteinia.

Elokuva Eisenstein in Guanajuato pyörii paraikaa elokuvateattereissa (Kino Engel / Finnkino).

Elmer Bäck valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2007 ja on sen jälkeen etupäässä työskennellyt teatteriryhmänsä Nya Rampenin kanssa, jonka yksi perustajajäsen hän on. Ryhmän kotipesä on Berliinissä. Bäck on koulutukseltaan näyttelijä, mutta on myös työskennellyt ohjaajana sekä käsikirjoittajana. Hän on työskennellyt myös tv:n ja elokuvan parissa, viimeksi hän esitti pääosaa Peter Greenawayn elokuvassa Eisenstein Guanajuatossa, joka sai ensi-iltansa Berlinalenissa helmikuussa 2015. Bäck tekee myös musiikkia yhdessä säveltäjä Andreas Catjarin kanssa nimellä Undantaget (“Poikkeus”).

19.10. Kari Yli-Annala: Materiaalinen ja haptinen elokuva

Kuten elokuva on aina myös ääntä, ääntä ja kuvaa yhdistävä liikkuvan kuvan teos kutsuu mukaan myös muut aistit. Luennolla kokeellisen elokuvan kansallinen guru Kari Yli-Annala esittelee materiaalisen elokuvan teorian (Peter Gidal) ja haptisen elokuvan teoriaa (Laura U. Marks).

Keskustelemme teoksista, joissa kerrottu tarina on taka-alalla ja havaitseminen, aistiminen tai välineen itsensä materiaalisuus nousee teoksen varsinaiseksi sisällöksi. Tehtävä: mieti myös omia esimerkkejä.

Kari Yli-Annala on mm. FixC-osuuskuntaan kuuluva liikkuvan kuvan taiteilija, tutkija, kirjoittaja, tuntiopettaja ja AAVE-festivaalin taiteellinen johtaja.​

26.10. Janne Laiho: Dokumenttielokuvan moodit – poeettisesta elokuvakerronnasta reportaasiin

Sessiossa käsitellään dokumenttielokuvan moodeja (lähestymistapoja) esimerkkielokuvien kautta. Dokumenttielokuvan moodi voi vaihdella reportaasimaisesta journalismista taide-elokuvaa lähentyvään poeettiseen lähestymistapaan.

Sessiossa tarkastellaan moodeja sekä elokuvia joissa moodi on havaittavissa, ja keskustellaan tavoista toteuttaa moodia. Esimerkkielokuvina käsitellään mm. seuraavia: Reindeerspotting – pako joulumaasta (Neuvonen, 2010), Melancholian kolme huonetta (Honkasalo, 2004), The Thin Blue Line (Morris, 1988), Auf Wiedersehen Finnland (Suutari, 2010), Punk – tauti joka ei tapa (Aaltonen, 2008).

Janne Laiho on helsinkiläinen dokumentaristi. Janne ohjaa, kuvaa ja leikkaa dokumenttielokuvia sekä dokumentinomaisia tilaustöitä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s