Teemana Peter Greenaway ja vieraana Elmer Bäck

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura, 12.10.2015

Kun sain tehtäväkseni kirjoittaa blogitekstin EKS:n Peter Greenaway illasta, ristiriitaisia tunteita nousi pintaan. Oma kokemukseni herrasta on hyvin kapea ja melko hapan. Ainoa leffa jonka olen (melkein) nähnyt, on Tulse Luper Suitcases Part I: The Moab Story, joka jäi kesken sekavuutensa ja tylsyytensä vuoksi. Olin katsomassa leffaa lähtökohtaisesti vain koska se oli referenssinä johonkin kuvausduuniin. Toinen kokemus oli, kun sain kutsun Roomaan MashRome leffafestareille Hevosen Kyyneleet elokuvallani ja Peter Greenawayta mainostettiin sen päävieraana. Moneen otteeseen hehkutettiin että kohta pääsette tapaamaan jäppistä ja että päätösgaalassa viimeistään hän nousee lavalle jakamaan palkintoja. No, miestä ei ikinä näkynyt ja festari oli muutenkin hiukka surullinen.

Näistä katkerista kokemuksista huolimatta päätin lähteä paikalle avoimin mielin, enhän tiennyt ohjaajasta juuri mitään. Sitä paitsi sitä veti ihana Karin Pennanen jonka aiemmat sessiot ovat olleet mannaa.

Luento käsitteli pitkälti Greenawayn teesejä ja sitaatteja elokuvien teosta, analyysiä elokuvien teemoista ja näytteitä elokuvista. Greenaway aloitti leikkaajana ja rahoitti sillä kokeelliset lyhytelokuvansa. Useimmille elokuvantekijöille lyhärit ovat pelkkä välivaihe ennen pitkien elokuvien pariin pääsyä, mutta Greenaway on tehtaillut lyhäreitä koko uransa pitkien leffojen ohessa. Yksi niistä on Windows (1975), hassunkurinen tilastoille naureskeleva lyhäri ihmisistä ketkä ovat tippuneet ikkunoista. Lyhärissä oli nähtävissä monia asioita jotka toistuvat miehen elokuvissa: asetelmallisuus, symmetrisyys, luettelomaisuus ja numerot ylipäänsä. Elokuvassa ei myöskään ole varsinaista tarinaa ja Greenaway pitääkin itseään jonkinlaisena anti-tarinankertojana. “Cinema is far too rich and capable a medium to be merely left to the storytellers” on hänen suustaan ja viittaa siihen kuinka hänen mielestään useimmat elokuvantekijät ovat vain novellien kuvittajia, jotka toistavat samaa kaavaa elokuvasta toiseen. Ehkä Greenaway itse on puhelinluetteloiden kuvittaja? Yleisössä oli muutama ihminen jotka olivat käyneet Peter Greenawayn master classilla ja heidän kokemuksensa oli että hän on arrogantti provosoija joka ei oikeastaan itse elä oppiensa mukaisesti. Anti-tarinankertojan useimmat elokuvat ovat hyvinkin tarinavetoisia ja muutamat pohjautuvat novelleihin. Vuosituhannen alussa hän julisti elokuvan kuolleen ja perusteli tätä sillä että ihmisen on luonnotonta istua kaksi tuntia pimeässä huoneessa tuijottamassa yhteen suuntaan. Tavallaan Greenaway oli oikeassa, parin tunnin tarinatonta videotaidetta on vaikea katsella pimeässä huoneessa yhteen suuntaan. Tuolloin hän myös ilmoitti itse lopettavansa elokuvien tekemisen, vaan kuinkas sitten kävikään?

Jätän tähän väliin Peter Greenawayn teesit elokuvien teosta:

-Tyranny of the FRAME

-Tyranny of the BOOKSHOP

-We use actors badly

-Get rid of the camera

Jokainen voi niitä pohtia omassa pikku mielessään.

Lopuksi katsoimme aloitus kohtauksen elokuvasta Prospero’s Books (1991). Alku vaikutti tylsältä, sitten kuvaan ilmestyy pikkupoika joka Brysselin kuulun Manneken pis patsaan tavoin virtsaa solkenaan uima altaaseen jossa vanhempi mies kylpee ja leikkii merikapteenia? Muidenkin Greenawayn leffojen tavoin leikkaus ja kuvien läiskiminen päällekkäin on sekavaa ja vieraannuttavaa, mutta tässä kohtauksessa meininki kasvoi kasvamistaan ja sai aikaan jonkin hypnoottisen tilan pissaavan pojan keinuessa edestakaisin. Pitää tsekkaa tämä.

Toisessa osuudessa saimme vieraaksemme Peter Greenawayn uusimmassa elokuvassa “Eisenstein in Guanajuato” pääroolin Eisensteinina tehneen Elmer Bäckin. Hän on suomenruotsalainen näyttelijä joka perusti kavereidensa kanssa Berliinissä vaikuttavan Nya Rampen-teatteriryhmän. Greenawayn tietoisuuteen hän tuli yhteisen kolleegan kautta, hänet kutsuttiin koekuvauksiin koska tarvittava yhdennäköisyys neuvosto-ohjaajaan oli ilmeinen. Roolia oli ilmeisesti tarjottu myös kansainvälisesti tunnetuille näyttelijöille, mutta monet olivat kieltäytyneet roolista sen rohkeiden seksikohtausten vuoksi. Yllättäen keskustelu pyöri hetken aikaa aiheen ympärillä ja pinnalle nousi muunmuassa miehen erektio tabuna elokuvissa. Elmer myös avautui siitä kuinka elokuvan alastonkohtauksista saatu kokemus objektina olemisesta on saanut hänet ymmärtämään paremmin naisnäyttelijöitä, joille asia on arkipäiväisempi. Leffan kuvaama homoseksuaalinen puoli Eisensteinista on muutenkin ollut tuotannolle vaikea, esimerkiksi monet venäläiset pitävät asiaa irrelevanttina ja kummastelevat motivaatiota tälle näkökulmalle suureen ohjaajaan. Myös yksi elokuvan päärahoittajista, meksikolainen pankkiiri, perääntyi projektista kun sai kuulla sen luonteesta. Onneksi Suomen Elokuvasäätiö tuli paikkaamaan budjettivajetta.

Bäck kertoi Greenawayn kanssa työskentelyn sujuneen mukavasti, mies oli kuulemma ohjaajana paljon miellyttävämpi henkilö, kuin julkisuuden kuva antaa ymmärtää. Hän antoi näyttelijöille paljon vapauksia ja toivoi isoa näyttelemistä, ei minimaalista elokuvanäyttelemistä. Etenkin useat laajat kuvat vaativat teatterinäyttelemistä. Greenaway ei myöskään turhia psykologisoinut ja työtapa vaikutti muutenkin enemmän intuitiiviselta kuin suunnitellulta. Tämä johti myös usein siihen että kuvauspäivät venyivät erittäin pitkiksi.

Vastaanotto elokuvalle on ollut kaksijakoista, kuten useilla Greenawayn leffoilla, Elmerin roolistaan saama palaute on kuitenkin ollut enimmäkseen positiivista. Mielenkiintoinen asia, joka nousi keskustelussa esille, oli että Elmerin esittäessä venäläistä joka puhuu elokuvassa lähinnä englantia, suomalaisen katsojan on helppo kuulla aksentissa Elmerin suomalaisuus. Kansainväliselle yleisölle yksityiskohta menee todennäköisesti täysin ohi.

Elmerin yhteistyö Greenawayn kanssa ei jää tähän sillä elokuva on osa työn alla olevaa trilogiaa Eisensteinista jonka toista osaa aletaan kuvaamaan jo ensi vuoden alussa.

Nauhoite sessiosta:

Elävän kuvan seura

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura on sarja viikoittain järjestettäviä vertaisoppimistilaisuuksia. Blogitekstit perustuvat vaihtuvien kirjoittajien havaintoihin, kokemuksiin ja näkemyksiin pidetyn session pohjalta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s