Marraskuun maanantait Elokuva-akatemiassa

Marraskuu on Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seurassa täynnä kiinnostavaa asiaa, oppeja, oivalluksia, ihmisiä ja hyviä keskusteluja. Kuukauden aikana tulemme tutkimaan mm. käsikirjoittamisprosessia, dokumentaristin ja päähenkilön suhdetta, Elokuvan tulevaisuutta ja elokuvan subtekstiä.

Seuraa Akatemian kotisivuja, jäsenet kirjoittavat jokaisesta sessiosta.

Marraskuun sessiot:

2.11. Petra Forstén: Kokemuksia käsikirjoittamisesta – Mitä olen oppinut parin viime vuoden aikana käsikirjoittamisen prosessista?

Sessio on luonteeltaan keskusteleva, sillä tarkoitus on käydä yhdessä läpi kaikkien omia kokemuksia kirjoittamisprosessista ja matkan varrella kasaantuvista sudenkuopista tai sellaisista asioista, jotka vasta kirjoittaessa alkavat hahmottua ja muodostua haasteiksi kirjoittajalle tai prosessiin osallistuville tahoille. Sessiossa käydään läpi käsikirjoittamisen prosessia ideasta valmiiksi käsikirjoitukseksi, ja sen jälkeen valmiiksi elokuvaksi. Tarkoituksena on valottaa paitsi käsikirjoitusprosessia myös elokuvan tekemistä yhteistyössä ohjaajan, tuottajan ja rahoittajien kanssa.

Petra kertoo omien esimerkkien ja kokemusten kautta siitä, miten projektit ovat edenneet ja millaisia vaiheita ne ovat sisältäneet. Keskustelemme mm. siitä, milloin käsikirjoitus on valmis, mitä asioita tulee ottaa huomioon sopimusta tehtäessä, millaisia yllätyksiä projektin tekovaiheeseen sisältyy ja millaisia kokemuksia ryhmäläisillä on yhteistyöstä käsikirjoittajien, tuottajien ja ohjaajien välillä sekä silloin, kun rahoittajat astuvat mukaan elokuvan kehittelyyn, ja miten tarkkana sopimusneuvotteluissa tulee olla, etenkin silloin, kun kyse on omasta ideasta tai kun kyse on tilaustyöstä.

Lisäksi halutessaan ryhmäläiset saavat erittäin mielellään miettiä etukäteen sellaisia tilanteita, asioita, kysymyksiä, ongelmakohtia tai reaktioita, joita he ovat itse käsikirjoitusvaiheessa tai muussa elokuvan tekovaiheessa kokeneet, ja joista haluaisivat keskustella sessiossa yhdessä.

Petra Forstén on elokuvakäsikirjoittaja, joka on valmistunut taiteiden maisteriksi Englannista Salfordin yliopistosta vuonna 2013. Hän kirjoittaa tällä hetkellä toisen pitkän elokuvansa Home Truths (Perhesalaisuuksia) treatmentia. Home Truths valittiin Baltic Eventin pitchausfoorumiin ja POWR:n työpajaan marraskuussa 2015. Petran ensimmäinen pitkän elokuvan käsikirjoitus Oppitunti on kehittelyvaiheessa, tuottajana Pohjola-filmi ja ohjaajana Marja Pyykkö. Petran käsikirjoittama novellielokuva Perintö (2014) oli yksi kolmesta YLE:n ja Suomen Elokuvasäätiön järjestämän Suomalainen novellielokuva 2014 -hankkeen projekteista, jotka valittiin tuotantoon 2013. Sen ohjasi Jussi Hiltunen ja tuotti Silva Mysterium. Perintö valittiin Tampereen elokuvajuhlien kotimaiseen kilpasarjaan keväällä 2015, ja se on esitetty mm. R&A:ssa että Espoon Cinéssä sekä muilla kotimaisilla festareilla. Petralla on työn alla myös esikoisromaani ja pari mahdollista televisiosarjahanketta, ja hän on toiminut myös käsikirjoittamisen opettajana sekä dramaturgina. Myös näytteleminen kameran edessä kiinnostaa: hän on opiskellut viime aikoina etenkin näyttelijäntyön tekniikkaa Meisnerin oppien mukaan ja on näytellyt pienissä leffarooleissa ja mainoksissa. Petra on julkaissut kaksi novellia kahdessa eri novelliantologiassa sekä yhden oppikirjan. Hän rakastaa tanssimista, lukemista, ystävien tapaamista, vapaapäiviä ja hyvää ruokaa.

9.11. Kira Jääskeläinen:
Ohjaajan ja päähenkilön suhde dokumenttielokuvassa

Opiskeluaikana sain vanhemmalta dokumentaristilta neuvon: Ohjaajan ja päähenkilön välillä pätee kaksi sääntöä: 1. Älä harrasta päähenkilösi kanssa seksiä 2. Älä päästä rahaa välillenne. Kokemukseni antropologisesta kenttätyöstä sekä myöhemmin dokumenttielokuvaohjaajana Siperiassa on usein haastanut minut pohtimaan etenkin jälkimmäistä “sääntöä”. Muuttuuko suhteeni päähenkilööni, jos maksan hänelle elokuvaan osallistumisesta? Miten tämä vaikuttaa elokuvaan kokonaisuutena? Entä voiko sitä kokonaan välttää?

Sessiossa kerron omista kokemuksistani dokumenttielokuvaohjaajana. Viiden vuoden aikana päähenkilöt ehtivät tulla tutuiksi, heidän kanssaan ystävystyy, välillä välit menevät kokonaan poikki, entä mitä tapahtuu, kun projekti päättyy? Mikä on ohjaajan vastuu elokuvan valmistuttua? Alustuksen sekä muutamien elokuvaesimerkkien jälkeen keskustelemme aiheesta. Osallistujat voivat jakaa omia kokemuksiaan tai esimerkkejä hyvistä elokuvista aiheeseen liittyen.

Kira Jääskeläinen syntyi Varsovassa suomalais-puolalaiseen perheeseen. Hän muutti Suomeen lapsena ja valmistui ylioppilaaksi Helsingissä. Kira on opiskellut Kööpenhaminan yliopistossa (Itä-Euroopan tutkimus, elokuvatiede) sekä Venäjän valtiollisessa elokuvakoulussa (dokumenttielokuvan ohjaus). Vuodesta 2010 hän on työskennellyt eri tuotantoyhtiöille Suomessa, Tanskassa ja Saksassa ja toiminut myös vierailevana kuraattorina elokuvafestivaaleilla Suomessa ja ulkomailla. Hänen esikoiselokuvansa Tagikaks – Olimme valaanpyytäjiä on esitetty ja palkittu kansainvälisillä festivaaleilla. 

16.11. Mari Ljokkoi & vieraana Synes Elischka: Future of Cinema

Elokuva on verrattain nuori taiteenlaji, ja sen syntyminen ja kehitys on ollut suorassa suhteessa elokuvan tekoon ja esitykseen tarvittavan tekniikan kehityksen kanssa. Elokuva on aina muuttunut ja muuttuu edelleen, kun uusia teknisiä ratkaisuja ilmestyy.

Mikä elokuvassa on oleellisinta ja säilyttämisen arvoista? Mitä uusissa elokuvan muodoissa tulee olla, että kyseessä on edelleen elokuva? Keskustelemme näistä yhdessä. Ennen keskustelua Mari alustaa näkemisen kulttuurista ja siitä, miten havaitsemme ja näemme elokuvaa. Synes puolestaan pitää alustuksensa uusista liikkuvan kuvan muodoista virtuaalitodellisuudessa.

Mari Ljokkoi on kuvataiteilija, joka keskittyy liikkuvaan kuvaan, yhteisötaiteeseen ja taiteen tuottamiseen. Tästa johtuen hän on tajunnut olevansa kotona dokumentaarisen elokuvan parissa.

Synes Elischka tekee väitöskirjaansa Aalto-yliopiston Elokuvan laitoksella liittyen elokuvan ja virtuaalitodellisuuden yhdistämiseen. Hän on ollut aktiivisena Euphoria Borealiksen järjestämissä Kino-tapahtumissa ja toiminut Random Film Festivaalin johtajana.

23.11. Riitta Ryhtä:
Mutta mistä se oikeasti kertoo? – Pohdintoja elokuvan subtekstistä

Subteksti (Suom. myös alateksti tai aliteksti) on elokuvan ydin. Sen ympärille tulisi olla rakentunut kaikki mitä elokuvassa näemme ja kuulemme.

Sessiossa perehdytään subtekstiin niin käsitetasolla kuin siihen miten se ilmenee elokuvassa. Pohdimme myös millaisin keinoin käsikirjoittaja ja ohjaaja voivat kontrolloida subtekstin esiintuomista ja tarkastellaan subtekstiä kohtaus- sekä genretasoilla.

Riitta Ryhtä on Elokuvantekijä – Kulttuurituottaja. Hän on käsikirjoittanut, ohjannut ja leikannut useita lyhytelokuvia ja toiminut myös näyttelijänä muiden elokuvissa. Ryhtä on tehnyt myös elokuvafestivaalityötä ja ollut 12 vuoden ajan mukana tuottamassa Oulun kansainvälistä lasten- ja nuortenelokuvien festivaalia. Tällä hetkellä hän orientoituu pitkän elokuvan käsikirjoittamiseen opiskellen MA in Screenwriting –maisteriohjelmassa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s