kuva

PELLE VENETJOKI: Valinnan paikka elokuvassa ja elämässä

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura, 16.5.2016

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura on sarja viikoittain järjestettäviä vertaisoppimistilaisuuksia. Blogitekstit perustuvat vaihtuvien kirjoittajien havaintoihin, kokemuksiin ja näkemyksiin pidetyn session pohjalta. Tämän blogitekstin on kirjoittanut Riku Miettinen.

SESSION IDEA

Valinnan paikka elokuvassa ja elämässä.

Kuinka tulla tarkkaavaisemmaksi ihmisten kommunikaation suhteen. Kuinka tehdä havaintoja todellisesta maailmasta ja hyödyntää niitä elokuvassa.

Session alussa kävimme läpi osallistujien henkilökohtaisia tapahtumia, josta siirryimme analysoimaan Le passé -elokuvan kohtauksia. Näiden avulla yritimme terästää havaintojen tekemistä.

OLIPA KERRAN

Olipa kerran mies joka auttoi itseään köyhempää. Köyhä soitti hänelle ja pyysi tapaamista. He tapasivat Hakaniemessä Helsingissä. Köyhä kulki edellä sanomatta sanaakaan toisen kysellessä mitä asiaa hänellä oli. Tapaamista pyytänyt käveli sisään kauppaan suoraan makkaratiskille.

Hän otti sieltä maksamakkarapötkön ja alkoi syödä sitä paikalle pyydetyn ihmetellessä vieressä. Paikalle tulivat vartijat. Tapaamista pyytänyt mietti hetken. Katsoi vartijoita ja ystäväänsä. Hän huomasi olevansa valinnan paikalla. Paikalle pyydetty maksoi maksamakkarapötkön.

Olipa kerran tieraivo joka ilmeni nuoressa miehessä. Se johti hänet ainakin yhteen onnettomuuteen. Sittemmin parisuhteessa joka saanut hänet valinnan paikalle. Miettimään miksi useinkaan ei osaa hallita itseään liikenteessä.

Olipa kerran pienen lapsen äiti joka mietti julkisilla paikoilla lapsen kanssa matkustaessaan kilahtaako edellään istuvan selkänojaa potkivalle lapselleen. Äiti huomasi joutuneensa valinnan paikalle.

Olipa kerran yleensä aikatauluista stressaava EKS seuran jäsen matkalla sessioon. Huomasi joutuneensa valinnan paikalle. Päätti olla stressaamatta. Ehtipä paikalle ajoissa tai ei.

Jokainen yllä oleva tilanne voisi olla elokuvan alkulähtökohta tai yksi kohtaus pitemmässäkin tarinassa. Ihmisen elämä on täynnä valmista materiaalia elokuvantekijälle. Oma ja kaverin elämä. Usein annamme herkullistenkin tilanteiden mennä ohi. Voisimme tehdä enemmän huomioita päivittäisistä tilanteista ja ihmisten reaktioista eri tilanteissa. Kirjoittaa niitä ylös tai painaa mieleen mahdollista myöhempää jatkojalostusta varten.

Elokuvan hahmot joutuvat jatkuvasti valinnan paikalle. Heillä on motiivinsa tehdä jotain tai jättää tekemättä. Kuten todellisen elämän tilanteessa elokuvassa kaikella on merkitystä. Kylmänä talvi iltana metroon juuri ennen ovien sulkeutumista syöksyvän nuoren miehen toisesta jalasta puuttuva kenkä tai väärään pukukoodiin pukeutunut juhlavieras.

Session haastoi meitä tekemään usein meitä vaivaavasta kiireestä huolimatta tarkempia huomioita elämästä ja hyödyntämään niitä elokuvassa. Huomioimaan backstoori joka vaikuttaa kohtauksen hahmojen keskinäisiin suhteisiin, eleisiin ja reaktioihin tai niiden puuttumiseen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s