Joakim Pusenius: Cinematic thrills junkies – Elokuvakone ja halutuotanto

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura, 23.5.2016

Helsingin elokuva-akatemian Elävän kuvan seura on sarja viikoittain järjestettäviä vertaisoppimistilaisuuksia. Blogitekstit perustuvat vaihtuvien kirjoittajien havaintoihin, kokemuksiin ja näkemyksiin pidetyn session pohjalta. Tämän blogitekstin on kirjoittanut anonyymi jäsen.

Päällimmäisenä Joakim Puseniuksen sessiosta jäi mieleen kaksi aihetta: kuinka vastata tekijänä ulkopuolisten odotuksiin sekä miten elokuvan kieli on kehittynyt ja kehittyy edelleen.

Jos lukijalla on hankaluuksia seurata ajatustani tässä tekstissä, saa syyttää allekirjoittanutta, sillä sen verran kovan haasteen eteen jouduin Helsingin teoreettisen filosofian laitoksen ja Kuvataideakatemian kasvatin puheen parren edetessä tässä kolmetuntisessa päräytyksessä.

Alkulämmöt otimme katsomalla kohtauksen Ramon Zurcher:n The Strange Little Cat:stä, jossa seurataan saksalaisittain tiukan tarkasti saksalaisen perheen elämää. Koko elokuva kattaa yhden vuorokauden verran arkea. Joakimia kiinnostaa kyseisen teoksen kiinnostusta ylläpitävä voima, joka piilee jossain muualla, kuin perus tarinankuljetuksessa. Tiettyihin nähtävien tilanteiden ulkopuolisiin arkisiin elementteihin viittaava maagisuus vangitsee katsojan huomion ja onnistuu kannattelemaan teosta omintakeisella tavalla.

Heti kärkeen Joakim painotti tekemisen ja puhumisen välistä eroa. Tekijälle tärkeintä on tehdä omaa työtään ja sitä kautta luoda jatkuvasti uutta sekä hahmottaa omaa tyyliään tai tapaa kertoa, unohtamatta silti keskustelua muiden tekijöiden kanssa. Painon Joakim laittoi selkeästi kuitenkin toiminnalle. Session alkupuolen keskustelussa sivuttiin tämän lisäksi taidekoulutuksen ja tarkemmin ottaen elokuvakoulutuksen ristiriitaisuutta. Voiko taidetta opettaa? Tämä kestoaihe tulee aina säännöllisesti esiin ja tähän mm. Hertzhog:n Rogue Films School vastaa juonikkaasti. Kyseessä on enemmänkin elämänkoulu kuin taidekoulu. Minua jäi kutkuttamaan, minkälaisilla metodeilla kyseisessä opinahjossa hommat hoidellaan. Joka tapauksessa keskusteluissa osattiin arvostaa kadun kasvattien lähtökohtia suhteessa koulukasvattien ehkä hieman kliiniseen lähestymistapaan samaan ongelmaan eli löytää oma ääni.

Joakimin mielenkiinnon kohteena on ymmärtääkseni ollut itselle läheisen, jonkin uuden kerrontavan löytäminen. Tähän hän sisällytti paradoksin luolamiehestä, joka yrittää kuvailla toiselle pyörää. On vaikea esittää mitään konkreettista sellaisesta, jota ei vielä ole olemassakaan. Toisin sanoen tekijä saattaa ajautua vastaavan haasteen eteen tutkiessaan vielä löytämättömiä tapoja toteuttaa sisintään vaikkapa liikkuvan kuvan keinoin. Joakim niputti samaan syssyyn tekijän ulkopuoliset haasteet, jotka aiheutuvat esim. rahoittajista, levittäjistä tai muusta tuotantohenkilöstä. Kaikkien ulkopuolisten mielipiteet ohjailevat yhtä lailla tekijän ajatuksia siitä, mikä on sovelias tapa lihallistaa ajatuksia. Tämä johtaa tekijän helposti taisteluun ulkopuolisia voimia vastaan. Kolmas ulottuvuus samaan haasteeseen on katsojat tai kokijat. Pitääkö tekijän ottaa heidät huomioon vai ei? Tämä on käsittääkseni iäisyyskysymys, mutta ymmärsin, että Joakimin suhtautuminen yleisöön on kaksijakoinen eli tekijän huomioidessa liikaa heitä, saattaa hän ajaa itsensä turhan ahtaaseen tilaan, varsinkin kun tekijän sisäisiä sekä ulkoisia haasteita on riittämiin jo muutenkin.

Yksi suuri teema illan keskustelussa oli ihmisen jättämä jälki tuleville sukupolville, mihin piiriin elokuvakin lukeutuu. Joakim viittasi Janne Kurjen antamaan esimerkkiin siitä, kuinka ympäristö on ihmiselle mahdollisuus representoida itseään toisille. Maahan jää jalasta jälki. Toisaalta ympäristö antaa mahdollisuuden reflektoida. Esim. ilma mahdollistaa kuulon. Joakim mainitsi, että Janne Kurjelle merkkien siirtäminen on tärkeä. Huomattavaa on, että media välittää merkkejä. Käsittääkseni Joakim halusi laajentaa ajatteluamme elokuvan ulkopuolelle ja pointata merkkien jättämisen merkitystä, jolla sinällään on oma itseisarvonsa ihmiskunnan historiassa yhtä hyvin kuin sen tulevaisuudessa. Elokuva onnistuu tuomaan ajan takaa merkkejä!

Yksi hyvin olennainen seikka, josta keskustelimme, oli median parissa toimivan vastuu. Tämä on mielestäni äärimmäisen keskeinen osa tekijän palettia. Ohitan tämän aiheen poimimalla vain pari pääkohtaa: Taidetta sitoo tietyt asiat, mutta taide sekä tekijä on vastuussa ensisijaisesti itselleen. Taiteen sielua ei kannata myydä pilkkahintaan kenellekään!

Kaikkein herkullisimman Joakim jätti taidokkaasti viimeiseksi, nimittäin tekijyyden. Mikä on tekijyyttä? Voiko tuottaja tai joku muu taho ottaa jonkun kaduntallaajan ja antaa hänen tehdä juttu. Sitten hänen jälkeensä kokeiltaisiin jotain seuraavaa uutta tekijää, jne. Käsitin, että Joakimin mielestä tarvitaan jatkumo. Tähän on vastaus tekijässä, joka jatkaa uuden löytämistä unohtamatta jo oppimaansa, kerroksittain jalostaen kerronnan tapaansa ja sulattaen oman kulttuurinsa rajojen toiselta puolen löytämäänsä. Tästä kävi esimerkkinä Uncle Boonmee (ohj. Apichatpong Weerasethakul), jossa hyödynnetään Thaimaalaisia taruja tarinankerronnan runkona.

Session lopun nostatus oli huikea ajatus. Mitä jos me tekijät kohtaisimme elokuvan oikeasti toiseutena. Jos se on kuin eläin. Jos kohtaamme sen, kuin vieraan lajin edustajan? Mikä sen kieli on? Tämä, jos mikä, kysyy mielestäni katsojalta äärimmäistä vieraanvaraisuutta! Hyväksyä elokuva kuin vaikkapa Syyriasta Suomeen muuttanut henkilö sellaisena, kuin se näyttäytyy ja jaksaa katsella sitä hellittämättä mielenkiintoa uutta kohtaan. Sulattaa se ja jatkaa merkkien jättämistä maailman kamaraan.

Nauhoite sessiosta: http://korppiradio.net/elavan-kuvan-seura/

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s